E-health kan worden gedefinieerd als een systeem dat complementair is aan het traditionele zorgaanbodsysteem. Het vervangt papier als de verstrekker van informatie en maakt het mogelijk alle patiënten en gezondheidsinformatie snel en efficiënt via computernetwerken of het internet in elektronische vorm te registreren. Het concept van e-health is een van de meest geavanceerde toepassingen van informatie- en communicatietechnologie en herinnert ons er voortdurend aan hoezeer de technologie is gevorderd en hoeveel geluk we hebben om dit tijdens ons leven te ervaren.
De kern van elektronische gezondheidszorg
Dat patiënten via internet toegang hebben tot al hun informatie, ongeacht waar ze zich bevinden, is echt spannend, maar wat zijn de voordelen van het gebruik van eHealth? Het basisidee van eHealth is het introduceren van “health smart cards” voor patiënten: het verbinden van ziekenhuizen, laboratoria en huishoudens met een beveiligd IT-netwerk dat online gezondheidszorg mogelijk maakt. Elektronische registratie van voorgeschreven medicijnen en vastgestelde diagnoses voorkomt de manipulatie van medicijnen en recepten. De dossiers zijn duidelijk en leesbaar, waardoor vergissingen van de zorgverleners worden voorkomen die het gevolg kunnen zijn van de ambiguïteit van de informatie.
De overheid stimuleert technologie in de gezondheidszorg
In Nederland, en vooral onder artsen in Amsterdam, is eHealth een van de meest vernieuwende toevoegingen aan een toch al hoogwaardige gezondheidszorg. Door eHealth bij de burgers te introduceren, maar daarnaast ook een systeem van Amsterdamse toeristenartsen te ontwikkelen, kunnen patiënten van alle nationaliteiten in Nederland effectieve en snelle service verwachten. De Nederlandse overheid ziet het belang in van de introductie van technologie in veel sectoren. Daarom moedigen zij de zorgsector voortdurend aan om meer eHealth-diensten te verlenen.
Voordelen van digitale gezondheidszorg
De eHealth-service heeft bewezen tal van voordelen te bieden, waaronder: tijdwinst, inzicht in uw eigen gezondheid en minder administratieve problemen. Zoals veel gebruikers van online medische afspraken inmiddels weten, bespaart telemedicine (het gebruik van elektronische informatie en telecommunicatietechnologieën in de ondersteuning van de gezondheidszorg) veel tijd. Tevens kan elke eHealth-gebruiker in het digitale systeem persoonlijk inzicht hebben in zijn gezondheidsgeschiedenis. Het systeem biedt patiënten de mogelijkheid om al hun gegevens te delen met zorgaanbieders, zodat ze niet hun hele medische geschiedenis herhaaldelijk hoeven te vertellen. Door dit te doen, krijgen patiënten meer controle over hun eigen gezondheid en voelen ze zich veiliger. Ten slotte brengt de introductie van het eHealth-systeem ook veel opluchting voor professionals in de gezondheidszorg. Een van de grootste neveneffecten van het werk zijn de voortdurende administratieve lasten die, in de meeste landen in de wereld, nog dagelijks deel uitmaken van het werk. Met eHealth hebben medische professionals minder papierwerk en kunnen ze alle gegevens die tijdens de afspraak met de arts zijn verzameld delen met hun collega’s, indien nodig, en met hun patiënten.
Hoewel veel artsen aan patiënten nu de mogelijkheid bieden om medische afspraken online te plannen, hebben veel medische praktijken in Nederland deze optie nog steeds niet. Volgens eHealth Monitor in 2015 kijkt echter ongeveer 46% van de patiënten hier naar uit, maar alleen als er goede waarborgen voor privacy zijn.