Naarmate de technologie gestaag vooruitgaat en verbetert, heeft dit proces onvermijdelijk invloed op elk deel van ons leven. Toen de term eHealth niet zo lang geleden werd geïntroduceerd, wist niet iedereen wat deze inhield en hoe dit ons precies zou helpen in onze benadering van gezondheidszorg in het algemeen.
Sinds veel landen de combinatie van geneeskunde en technologie hebben omarmd en gebruiken ten behoeve van de patiëntenzorg, is het probleem ontstaan van de steeds groter wordende tweedeling tussen landen met een lage en landen met een hoge standaard en het enorme voordeel dat laatstgenoemden hebben als het gaat om de kwaliteit van hun gezondheidszorg.
Revolutie in de gezondheidszorg
Of u het nu begrijpt als het gebruik van internet in de gezondheidszorg of als het gebruik van een computer in de geneeskunde (wat twee van de meest voorkomende interpretaties zijn): de term eHealth dateert al uit 1999. Tegenwoordig wordt de term meestal geduid als het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën in de gezondheidszorg. De voordelen zijn talrijk en bleken de patiëntenzorg positief te beïnvloeden en de administratieve problemen te verminderen die veel verwarring en de nodige stress kunnen veroorzaken. De introductie van technologie in de manier waarop we patiënten behandelen heeft bewezen dat het de preventie, diagnose, behandeling, monitoring en het beheer van gezondheid en levensstijl verbetert. Meer in het bijzonder omvat digitalisering van het gezondheidssysteem: informatie- en gegevensuitwisseling tussen patiënten en zorgaanbieders, ziekenhuizen, gezondheidswerkers en gezondheidsinformatienetwerken, elektronische medische dossiers, telegeneeskundediensten, draagbare patiëntbewakingsapparaten, planning van operatiekamersoftware en zelfs gerobotiseerde chirurgie.
Samenvattend: eHealth stelt gezondheidswerkers in staat zich alleen op hun werk te concentreren en als resultaat daarvan betere en kwalitatief hoogwaardige gezondheidszorg aan hun patiënten te bieden.
Hoe werkt eHealth in Nederland?
De Nederlandse regering heeft een van de meest geavanceerde strategieën om het eHealth-systeem te ontwikkelen. Hun doelen bestaan uit verschillende taken: toegang verschaffen tot medische gegevens aan ten minste 80% van de chronisch zieken in 2019 en aan ten minste 40% van de overige leden van de bevolking. Daarnaast ligt de focus op het mogelijk maken van gezondheidsmonitoring voor patiënten en hun zorgaanbieders voor gezondheidsproblemen zoals bloeddruk en cholesterolniveau. Voor patiënten die thuiszorg ontvangen onderkent de Nederlandse overheid het belang van de mogelijkheid om 24 uur per dag via een scherm te kunnen communiceren met hun zorgverlener, wat tot de mogelijkheden behoort.
Technologie die verbindt
In de snel veranderende wereld waarin we leven heeft de technologie ons geholpen om tijd te besparen door het wachten te bekorten, kunnen we onze tijd beter indelen en onze dagelijkse taken met zo min mogelijk stress voltooien. Het gebruik van technologie voor medische e-consultatie of online afspraken maken heeft, paradoxaal genoeg, patiënten en huisartsen nog meer verbonden en een persoonlijkere en effectievere gezondheidszorg mogelijk gemaakt, waarin iedereen alleen op zijn kerntaken is gericht, in plaats van op de vermoeiende administratieve rompslomp. Het toont in dit geval aan dat technologie van invloed kan zijn op ons leven op een veel zinvollere manier dan we misschien denken. Daarom kan uw volgende afspraak met uw huisarts dus slechts één klik verwijderd zijn!